Luftballontur booking - ofte stillede spørgsmål​

Ballonflyvning med Dreamballoon – Quick Guide

01

Køb din ballonflyvning

Køb din ballonflyvning på vores hjemmeside. Billetten er gyldig i 24 måneder og kan bruges på en hvilken som helst dato og flyveområde tilgængelig i flyvekalenderen.

02

Du modtager din billet med det samme!

Indenfor et par minutter efter at du har afsluttet bestillingen, modtager du din ballonbillet. Den er vedhæftet en e-mail, vi har sendt til den mailadresse, du har opgivet. Billetten indeholder en unik bookingkode, som skal bruges ved booking – den er ikke personlig og kan gives bort.

03

Book din flyvedag

I flyvekalenderen kan du finde det flyveområde og den flyvedato, der passer dig. Når du har valgt din ønskede flyvedato, bliver du bedt om at indtaste bookingkode og en række personlige oplysninger. I det du trykker ’bekræft booking’ er du sikret en plads på flyvningen. Bookingprocessen tager under et minut og hvis du ønsker at booke flere på samme flyvning, kan du nemt gøre dette.

04

Gør dig klar til flyvningen

På vores hjemmeside kan du finde information om ballonflyvninger samt svar på en masse forskellige spørgsmål, fx hvad du kan forvente på flyvningen, hvor lang tid den tager samt hvordan du kan forberede dig bedst. Finder du ikke de svar du søger, er du altid velkommen til at kontakte os – vi vil meget gerne hjælpe dig.

05

På flyvedagen

Først og fremmest skal der være godt flyvevejr! Før hver flyvning analyserer piloten vejrforholdene og muligheden for at gennemføre en sikker ballonflyvning. Hvis du har tilmeldt dig en aftenflyvning, kan du på flyvedagen inden kl. 14.00 forvente detaljeret besked om mødetid og -sted. (Er du tilmeldt en solopgangsflyvning, kommer beskeden inden kl. 21.00 dagen før).

06

I luften!

Svage vinde og smukt vejr – nu kan vi komme i luften! Piloten sender dig det præcise mødested – og tidspunkt og her begynder eventyret. Skulle vejret derimod ikke være til ballonflyvning kan du nu genbruge de samme bookingkoder til at tilmelde dig en ny flyvedag.

Hvordan booker jeg?

DreamBalloon har et online bookingsystem, du har adgang til fra hjemmesiden. Hvis du klikker på ‘Flyvekalender’ fra hovedsiden kommer du til en oversigt over flyvninger. Har du allerede en billet kan du her booke dig ind på den ønskede flyvning i det ønskede flyveområde.

Vi forsøger at have flyvninger åbne i op til en måned frem og altid tilgængelige pladser i alle flyveområder.

Hvordan får jeg at vide, om jeg skal ud at flyve?

På selve dagen for flyvningen sender piloten en sms og en mail til alle passagererne. Her får I at vide om flyvningen kan gennemføres eller ej, og i tilfælde af det første: præcis hvor og hvornår I skal mødes med piloten.

Piloten sender jer denne besked senest klokken 15.00 inden en aftenflyvning. Oftest kommer beskeden dog tidligere, hvis det er muligt og vi forsøger at få den afsendt allerede inden middag, hvis vejrudsigten er tydelig. Til en planlagt solopgangsflyvning udsender piloten beskeden senest kl. 21.00 aftenen inden.

Hvorfor bliver en ballonflyvning aflyst?

Det skiftende danske vejr er en af de ting, der gør hver enkelt ballonflyvning til en helt unik oplevelse. Men vejret er også den faktor ved ballonflyvning, som vi ganske simpelt ikke er herre over. Dette betyder, at piloten somme tider aflyser den planlagte flyvning, fordi vind- og vejrforholdene ikke er egnede til sikkerhedsmæssigt forsvarlig flyvning. Vore piloter har alle stor erfaring, og det er piloten selv, der afgør hvorvidt vejret på den aktuelle dag er sikkert at flyve i.

Vore piloter har til enhver tid sikkerheden som højeste prioritet. Når de aflyser en flyvning, enten i forvejen pr sms/mail, eller i sjældne tilfælde ude på startstedet, vil de oftest give en forklaring på hvorfor. Vore piloter træffer afgørelsen om vejret er egnet til flyvning ud fra de mest relevante og opdaterede vejrmeldinger som er tilgængelige umiddelbart inden de giver besked til passagererne over sms/mail.

Af og til vil vejret dog alligevel vise sig at blive anderledes end det som vejrudsigten forudsagde. Der findes forskellige vejrprognoser, og de kan tolkes forskelligt af forskellige meteorologer. Så, som alle der arbejder med vejr og vind sker det altså også ind i mellem for os, at vi tager fejl. Her følger nogle af de generelle årsager til at en pilot kan vælge at aflyse en flyvning:

Vejret så fint og solrigt ud – hvorfor blev min flyvning aflyst?

  • Jordvinden eller højdevinden har måske været for kraftige og ligget uden for de tilladte grænseværdier. Der kan også være tale om risiko for vindstød over grænseværdierne.
  • Der kan have været forudsagt regn i flyveområdet. Vi må ikke flyve i regnvejr, da det betyder dårlig sigtbarhed og ballonen vil blive tungere at flyve. Ballonhylsteret kan også tage skade af at blive for vådt.
  • Der kan være forudsagt tordenbyger, såkaldte Cumuli Nimbus, i området. Disse er farlige for ballonen, og vi må ikke flyve inden for 50 km af sådan en.
  • Hvis din flyvning var en morgenflyvning kan der have været dårlig sigtbarhed/tåge om morgenen, indenfor vores flyveperiode, som så er forsvundet igen længere op ad dagen.

Hvad hvis vejret er dårligt?

DreamBalloon gennemfører kun flyvningen hvis vejret er egnet til en sikker ballonflyvning. Hvis vejret ikke er egnet til ballonflyvning på din bookede flyvedag får du på dagen besked på mail og sms om aflysningen. Lige så snart flyvningen er aflyst bliver dit bookingnummer frigivet, hvorefter du kan booke dig ind på en ny flyvedato gennem det online bookingsystem.

Hvor starter vi henne?

Vi veksler mellem en lang række forskellige flyveregioner på Sjælland, Fyn og i Jylland. I Jylland flyver vi oftest i området omkring Silkeborg. På Fyn starter vi typisk i området mellem Tommerup, Årslev og Ringe. På Sjælland opsætter vi flyvninger i regionen Midtsjælland, der kan dække over startpladser i Skibby, Ishøj, Roskilde, Jystrup, Ringsted, Sorø, Stenlille, Tølløse, Lejre og andre byer. Vejret og især vindretningen på flyvedagen er altafgørende for, hvor vi kan starte fra.

OBS – tilbuddet om flyveregion på Sjælland og i Jylland er vejledende. Hvis der kan flyves i den udbudte flyveregion på flyvedagen, gør vi det. Kan der ikke flyves i den udbudte flyveregion på selve flyvedagen, men flyves i en anden region i nærheden gennemføres flyvningen. Dermed er du sikret en flyvning på din ønskede flyvedag, hvis der overhovedet kan flyves.

Det valgte startsted er totalt afhængig af vind- og vejrforhold den aktuelle dag, og besluttes derfor først på selve flyvedagen, hvor det også sendes ud på mail og SMS.

Du modtager på flyvedagen inden kl. 15.00 (og oftest meget tidligere) besked om, hvor mødested og hvornår mødetid er.

Kan jeg fortryde eller ændre en booking?

Bookingen er bindende og kan som hovedregel desværre ikke laves om. Hvis du henvender dig i god tid (72 timer) før en flyvning kan vi dog oftest hjælpe med ombooking. Bliver du syg før din flyvning bedes du kontakte kundeservice hurtigst muligt på 51422036.

DreamBalloon logo

Vi brænder for, at du får en uforglemmelig og fantastisk oplevelse når du flyver med os. Ballonflyvning er på samme tid en enkel og avanceret teknisk præstation. Derfor sørger vi løbende for, at vores udstyr lever op til alle gældende standarder og at vores medarbejdere er kvalificere og erfarne. 

DreamBalloon ApS

Address: Svejsegangen 8
DK2690 Karlslunde
CVR: 42100196

Kundeservice​

Phone 51422036
Mail: info@dreamballoon.dk